De andere kant - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Mariken Schenkels - WaarBenJij.nu De andere kant - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Mariken Schenkels - WaarBenJij.nu

De andere kant

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mariken

09 April 2008 | Nederland, Amsterdam

Naast alle pracht en praal van dit eiland is er natuurlijk wel wat aan de hand. Veel jongeren zien geen toekomst in hun leven, zien het nut niet van school, willen niet werken en kiezen soms zelfs drugs als uitweg. Daarnaast vindt er in gezinnen vaak geweld en misbruik plaats. Wat wij tot nu toe gezien hebben is ook dat er niks te doen is voor deze jongeren waardoor zij zich dus ook wel moeten gaan vervelen.
De regering is zo corrupt dat al het geld dat vanuit Nederland komt voor projecten, verdwijnt naar Curaçao en Sint Maarten, zodat er voor Sint Eustatius weinig tot niks overblijft. Typisch is dan ook dat veel personen waarmee wij hierover gesproken hebben, de voogdijraad niet kennen. Omdat zij nog niet veel projecten van de grond gekregen hebben.
De Nederlandse Antillen is nu nog 1 land. Deze bestaat uit: Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Hier gaat verandering in komen. Curaçao en Sint Maarten worden onafhankelijk terwijl Bonaire, Sint Eustatius en Saba, gemeenten van Nederland worden. Als wij hier mensen over spreken, zijn zij verassend positief over het feit dat zij straks gemeente van Nederland worden. Voor ons natuurlijk prettig om te horen, maar zelf hebben wij er wel onze twijfels bij. Wil Nederland er geen 2e Sint Maarten van gaan maken, met spetterend uitgaansleven en casino’s? Wat wordt er precies gedaan aan hulpverlening? Want hier kun je niks over terug vinden wanneer je er iets over leest. Dus al met al is het afwachten wat er allemaal gaat gebeuren tijdens de veranderingen. Duidelijk is dat er iets gedaan moet worden voor de jongeren op dit eiland.

Voor de rest:
Gisteren zijn we naar het strand geweest en hebben Maartje en ik gesnorkeld en dat was echt praaachtig! Allemaal verschillende gekleurde, bijna fluoricerende visjes en ook oude schipsonderdelen. Sint Eustatius staat bekend om zijn mooie duikplaatsen en dat willen we dan binnenkort ook gaan doen. We hebben de Nederlandse duikinstructeurs al ontmoet en ik kan echt niet wachten! Lijkt me best spannend maar ZO mooi!
Straks gaan we even naar de voogdijraad om onszelf voor te stellen en om de rest van de grooote stad te verkennen ;)

-x-

Mariken

voor meer verhaaltjes en foto's:
loesinstatia.waarbenjij.nu
taartjen.waarbenjij.nu

• 09 April 2008 - 16:35

Bastiaan:

... en dan kwaken !

• 09 April 2008 - 17:26

Marjoleine:

Let op jezelf;) wat een sexy foto!
    Die komt ooit nog op de cover van de vogue!
    Hahaha, grapje hoor! Is het allemaal leuk en mooi daar?
    Groetjes van Marjoleine en Melanie, en de rest

• 09 April 2008 - 18:25

Dieuwke:

woo sexy snorkelchickies!!

• 10 April 2008 - 16:45

Mama:

hee meissie,
    Goh, dat je zo snel al merkt, dat er zo weinig vooruitzichten zijn voor de kinderen daar. Praten de mensen gemakkelijk met je , omdat je nu al zoveel van ze weet te vertellen? Ik denk, dat het goed is, dat ze als gemeente bij Nederland gaan horen, Nederland heeft zoveel voorschriften, waar ze zich aan moeten houden , op gebied van milieu en natuur en daarbij zal de charme van Eustatius juist de rust zijn, die voor de oudere welvarende mensen aantrekkelijk zal zijn. Nu kan er een duidelijke keuze gemaakt worden in vakantiebestemming. Er komt dan ook wat meer werkgelegenheid. Ook in Nederland zie je duidelijke keuzes, zoals de eilanden Schiermonnikoog en Vlieland enerzijds en Texel anderzijds. In Nederland heb je ook beschermde natuurgebieden. En dan , wat willen de mensen zelf, zij hebben ook een grote stem. Gelukkig heb je behalve je betrokkenheid bij het eiland ook leuke dingen gedaan. Dapper vanje om te gaan duiken. Wat een ervaring gaat dat worden. Kun je nagaan, als snorkelen al zo leuk is. Zelf ben ik gisteren naar de film geweest, die viel tegen, maar we hebben naderhand zo,n plezier gehad met Dre, Diny, Marian en ik. Heerlijk ook voor ons nog steeds, zo,n giebelende lol om alles. Vandaag met Jack geschilderd bij Frits, een cliënt van mij. Gaf veel voldoening, zijn huiskamer helemaal klaar. Lekker gewerkt met z,n 3-en. Iedereen is het toch al met me eens, dat ik de beste man heb getroffen! Nou Mariken, succes morgen, ik hoop, dat je flinke wat medewerking krijgt, liefs mama.

• 10 April 2008 - 17:45

Fadi:

Vooral veel doen!! En genieten. Maar dat lukt wel, zo te zien op de foto's.
    Ik hoop dat jullie iets kunnen betekenen voor de mensen daar, een hele uitdaging.

Veel liefs xx

• 22 April 2008 - 15:08

Merijn:

Wat een grappige foto en wat een prachtig uitzicht! Zo te zien en te lezen vermaken jullie je daar wel, tussen al het harde werken door...
    Ik hou het verder kort, want ik heb je ook nog een mailtje gestuurd...

Groetjes en knuffels van Grote Broer